Wpływ stresu na zdrowie

K. Korzeniowski

Stres jest motorem wszelkich naszych działań. Motywuje nas do szybszej i efektywniejszej pracy. Z tego też względu niewielka ilość stresu jest wskazana. Sytuacja, która powinna budzić niepokój, to momenty, w których stres w naszym życiu pojawia się coraz częściej i towarzyszy nam coraz dłużej. W ten sposób przestaje być motywatorem do działań i zaczyna destrukcyjnie wpływać na nasze zdrowie. Z nadmiernym działaniem stresu należy rozpocząć walkę jak najwcześniej. Jego negatywne oddziaływanie może znacznie zaburzyć prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Nadmierny stres jest bowiem odpowiedzialny m.in. za bóle głowy, bóle pleców czy bezsenność.

Jednym ze skutków oddziaływania stresu na zdrowie jest migrena. Objawia się poprzez silne i pulsacyjne bóle głowy. Migrena jest uciążliwym bólem. Osoby na nią cierpiące nawet przez kilka dni czują się tak źle, że nie potrafią wykonywać najprostszych czynności. Co gorsze, bóle głowy w postaci migreny są bardzo trudne do zwalczenia. W większości przypadków za migrenę odpowiedzialny jest nadmierny stres.

Stres w znaczący sposób obciąża także ludzkie serce. W wyniku jego działania mechanizmy chroniące organizm przed powstawaniem zakrzepów posiadają obniżony poziom. Stres jest odpowiedzialny za produkcję adrenaliny i noradrenaliny, które występując w organizmie podnoszą jego ciśnienie tętnicze. Stres zatem odpowiedzialny jest za wzrost ryzyka związanego z zawałami serca.

Inną kłopotliwą dolegliwością wywoływaną przez stres jest zespół jelita drażliwego. Dolegliwość ta utrudnia codzienne życie – pozbawia nas przyjemności ze wspólnych posiłków z przyjaciółmi. Zespół jelita drażliwego powoduje, że każdy posiłek kończy się uciążliwą wizytą w toalecie. Stres jest przyczyną wielu problemów z układem trawiennym, więc warto zwalczać go zawczasu. Zespół jelita drażliwego występuje na tle nerwowym zaburzając prawidłową motorykę jelit. Stres jest także przyczyną zwiększonego ryzyka występowania alergii pokarmowych.

Sytuacja niewielkich zaburzeń cyklu miesiączkowego zdarzyć może się każdej kobiecie. Jednakże częstsze występowanie nieregularnych miesiączek warte jest większej uwagi. Przyczyn tego typu zaburzeń może być kilka, wśród nich jedną jest silny stres. Warto wiedzieć, że stres sprzyja wydzielaniu hormonu – prolaktyny, który uważa się za czynnik współodpowiedzialny za trudności w zajściu w ciążę.

Skutkiem długotrwającego przewlekłego stresu jest również spadek odporności organizmu. W takim czasie jesteśmy bardziej narażeni na działanie wirusów i bakterii, z tego też względu znacznie szybciej dopadają nas różnego rodzaju infekcje.

Powszechnie wiadomo również, że stres przyczynia się do powstawania dolegliwości związanych z kręgosłupem. W skutek działania stresu doświadczamy przeciążenia, napięcia i sztywności mięśni umiejscowionych przy kręgosłupie. Skutkiem takiego stanu rzeczy są późniejsze bóle pleców. Najlepiej pozbyć się go poprzez rozluźniający masaż mięśni.

Kumulujący się stres jest przyczyną pojawiających się problemów ze snem. Najczęściej sytuacja ta objawia się poprzez trudności z zasypianiem, płytki sen i częste budzenie się w nocy. W wyniku tego długotrwały stres może przyczyniać się do chronicznego zmęczenia organizmu.

Zmniejszony przepływ krwi przez układ pokarmowy, to reakcja organizmu na stres. W związku z taką sytuacją zmniejsza się w organizmie wchłanianie składników odżywczych – witamin i minerałów. Długotrwałe występowanie takiej sytuacji może powodować ich niedobór w organizmie.

Chroniczne działanie stresu znacznie obniża ogólne samopoczucie człowieka. W tym okresie jesteśmy nie tylko zmęczeni, ale także poddenerwowani i drażliwi. Spadek nastroju związany ze stresem objawia się również trudnościami z koncentracją.

Stres działa również niekorzystnie na nasz wygląd zewnętrzny. Organizm uwalnia wtedy hormony stresu, które przyczyniają się do szarzenia skóry, jej kiepskiego odżywiania a nawet trądziku czy łojotoku. Stres może przyczyniać się do wypadania włosów. Znaną reakcją jest także obgryzanie paznokci, co także obniża naszą atrakcyjność fizyczną.

W wielu przypadkach stres powoduje trudne do pohamowania napady głody. Sięganie po jedzenie w tym czasie nie wiąże się jednak z rzeczywistym zapotrzebowaniem organizmu na składniki odżywcze. W takiej sytuacji jedzenie działać ma jako środek uspakajający. Jednakże w przypadku przewlekłego stresu napady obżarstwa mogą skutkować otyłością.

Zasada jest zatem prosta. Aby nie doświadczać negatywnego wpływu stresu na zdrowie, należy walczyć z nim zawczasu. Dobrym sposobem rozładowania stresu może być choćby wysiłek fizyczny w postaci sportu. Pozwala on nie tylko rozładować napięcie i nabrać dystansu do spraw codziennych, ale sprzyja wydzielaniu endorfin – hormonów szczęścia. Ponadto możemy ćwiczyć swoją sylwetkę. Sposobem na relaks są także spacery, joga czy medytacje. Ważne jest również rozwijanie zainteresować, które pozwalają nam oderwać się od zmartwień i problemów.

Łagodzenie stresu i problemów z zaśnięciem dzięki Magnolii-więcej …(KLIKNIJ TUTAJ)