Sport to zdrowie

Sport to zdrowie. Znajdź czas na aktywny wypoczynek. Wysiłek fizyczny lekarstwem na dolegliwości okresu przekwitania

Pomimo postępującego wieku kobiety są w stanie pozostać młode, pod warunkiem, że dbają o swoje komórki. Regularny wysiłek fizyczny sprzyja wzrostowi wydolności serca i płuc. Od niedawna wiadomo, że uprawiając sport, szczególnie bieganie, w organizmie powstają substancje zwane endorfinami. Są to pokrewne opium, które wywołują dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie. Sport poprawia zatem nie tylko zdrowie fizyczne ale i psychiczne.

Jaki rodzaj wysiłku fizycznego jest najlepszy dla kobiety przechodzącej menopauzę? Najważniejsze jest, aby zacząć się ruszać i dopasować aktywność do swoich upodobań. Dobrym wyborem może być gimnastyka. Daje ona trojakie korzyści. Przede wszystkim sprzyja obniżeniu wagi ciała. Po drugie polepsza strukturę cholesterolu w organizmie a po trzecie, jest prostym sposobem na relaks i oczyszczenie myśli. Dzięki niej kobieta ma możliwość oderwania się od trudnych sytuacji czy konfliktów i przez moment skupia się tylko na sobie. Sprzyja temu powtarzalność czynności, która dodatkowo pozwala na zrytualizowanie ćwiczeń, co w dalszej konsekwencji ułatwia ich wykonywanie.

Kobietom w średnim wieku polecany jest często aerobik. Warto jednak pamiętać, aby były to ćwiczenia łagodniejsze, mniej wysiłkowe. Dobrym ćwiczeniem jest szybki marsz trzy razy w tygodniu, również taniec może być idealnym rozwiązaniem dla czterdziestolatki. Jest nie tylko ćwiczeniem fizycznym, ale i świetną zabawą, zwłaszcza jeśli na lekcje wybierzemy się z partnerem lub koleżanką. Zarówno aerobik jak i taniec można uprawiać wspólnie z kimś bliskim, co dodatkowo motywuje i daje możliwość wspólnego odpoczynku. Wspólne spacery małżonków mogą być dobrym pomysłem na aktywność fizyczną w czasie menopauzy. Nie tylko służą zdrowiu, ale dają możliwość do rozmów, zwłaszcza kiedy oboje partnerzy dużo pracują i jest to jedna z nielicznych możliwości do spędzenia wspólnie czasu. Spacer, aby przyniósł jakiekolwiek efekty powinien trwać od 30 do 45 minut dziennie.

Część pań może skusić się na ćwiczenia z hantlami lub innymi ciężarkami, o ile lekarz wyrazi na to zgodę. Tego typu ćwiczenia wzmacniają kościec i pozwalają utrzymać właściwą gęstość kości, mówiąc krótko przeciwdziałają osteoporozie. Amerykańscy naukowcy zalecają ćwiczenia z hantlami każdemu dorosłemu, najlepiej 2 razy w tygodniu. Dodatkowym atutem ćwiczeń tego typu jest przyrost masy mięśniowej i pobudzenie przemiany materii, dzięki czemu spala się większa ilość kalorii.

Kobiety przechodzące menopauzę to często osoby pracujące, niejednokrotnie ich kariera właśnie nabrała szybkiego tempa. Część pań dodatkowo opiekuje się wnuczkami, bądź własnymi rodzicami. Jak znaleźć czas na aktywność fizyczną i jak często ćwiczyć? Przede wszystkim ważne jest nastawienie do sportu. Te kobiety, które w młodości trenowały będą miały mniejsze problemy z dyscypliną. Te natomiast, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem powinny pamiętać, że odpowiednie spojrzenie na wypoczynek może wiele pomóc. Sport jako sposób spędzania wolnego czasu, najlepiej w gronie rodziny czy przyjaciół- od razu brzmi lepiej! Treningi powinny odbywać się regularnie, co najmniej trzy razy w tygodniu. Ćwicząc z hantlami należy robić krótkie przerwy pomiędzy seriami, aerobik natomiast należy ćwiczyć bez przerwy przez 20 do 30 minut.

Współcześnie coraz bardziej popularnymi aktywnościami stają się joga czy nordic walking. Wybór sportu powinien by uzależniony przede wszystkim od upodobań i zapotrzebowania kobiety. Joga bardzo dobrze wpływa na krążenie, pomaga łagodzić bóle kręgosłupa, odpręża. Nordic walking, czyli marsz ze specjalnymi kijkami, świetnie wpływa na kondycje ramion. Panie po czterdziestym roku życia często skarżą się na obwisłe ramiona, ta aktywność wydaje się być idealna dla poprawy estetyki ciała. Dodatkowym atutem nordic walking jest fakt, że podczas chodzenia z kijkami spala się większa ilość kalorii niż podczas zwykłego spaceru, ponadto stawy są odciążone, nacisk na plecy, kolana i biodra jest zredukowany.

Aktywność fizyczna dla kobiet w czasie menopauzy ma bardzo istotne znaczenie. Te z pań, które mają problemy z nastrojem, stresują się, mają kłopoty z ciśnieniem czy snem, powinny szczególnie zadba o regularność ćwiczeń. Gromadzone każdego dnia napięcia znajdą ujście w aktywności fizycznej. Co ważniejsze, na co dzień nie zawsze mamy możliwość „poczuć” swoje ciało. Jesteśmy tak zaabsorbowani pracą, że dopiero wysiłek fizyczny pozwala nam poczuć ramiona, szyję, oddech, bicie serca. Sport uaktywnia krążenie, obieg limfy, pobudza przemianę materii, czyli to wszystko czego potrzebuje kobieta w menopauzie.

Salus Natura